Spørgsmålet kan virke ret banalt – måske ligefrem tåbeligt. Men undervurdér det endelig ikke.

Det er faktisk ret vigtigt dét med at trække vejret – dybt og roligt.

Når vi er presset kan vi have en tendens til at trække vejret overfladisk, og du kan mærke spændinger, nervøsitet eller usikkerhed i kroppen. Når du trækker vejret grundigt helt ned i maven, får du får ilt til hjernen og kan i højere grad bevare roen.

Når vi trækker vejret dybt og grundigt aktiverer vi et center i hjernen, som sender signaler til kroppen om at alt er som det skal være, og du oplever ro i kroppen.

Det er effektivt i mange forskellige situationer. Det kan være;

  • i konfliktfyldte situationer
  • hvis du bliver fyldt af bekymringer
  • oplever stress i kroppen
  • det kan også være vigtigt inden et udfordrende møde
  • eller præsentation, hvor du er nervøs.

Dyb og rolig vejrtrækning modvirker kampreaktioner i kroppen, dit bloktryk og puls falder til et roligere niveau.

Den ældste og mest afprøvede modgift er beroligende vejrtrækning. I denne øvelse tager du de første skridt til at kunne regulere dit åndedræt. Det kan være en hjælp, at øve dig, når du har god tid og overskud…. Så kan du bruge din vejrtrækning effektivt i svære situationer.

  1. Sæt dig i en god stol og indtag en rank holdning, så du føler dig stærk og værdig. Træk langsomt og blidt en normal mængde luft ind gennem næsen og helt ned i lungerne, så lungerne fyldes op. (Din mave vil løfte sig lidt, og din brystkasse skal forblive i ro). Koncentrer dig om at fylde lungerne med luft. Lad ilten give næring til dine celler
  2. Hold vejret indtil du mærker, at det er anstrengende. (Tæl til 4)
  3. Pust luften langsomt ud gennem næsen imens du tæller til 4, og læg mærke til, hvordan det føles – koncentrer dig om at puste ud, og sørg for at tømme lungerne helt.
  4. Fortsæt denne rolige vejrtrækningsøvelse, og læg mærke til, hvordan den livsgivende luft spreder sig i hele din krop. Koncentrer dig om at finde en behagelig rytme uden anstrengelse, og hold dit fokus på din vejrtrækning. Langsomt ind – hold den lidt – langsom ud – hold en lille pause, og begynd forfra med fuld opmærksomhed på at trække vejret og bare være til.

Jeg ønsker dig god fornøjelse med denne øvelse og håber du får meget glæde af den.

Vil du have flere metoder til private eller arbejdsmæssige sammenhæng, så ring til mig på 60542274, så hjælper jeg dig.

De bedste hilsner

fra Tina. 😀

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *