Her er en øvelse, som er en mindfulness/meditationsøvelse, som jeg håber du kan få glæde af. Den hjælper dig efter lidt øvelse til at få ro i dine tanker, og til at give slip, så du selv kan bestemme, hvor du gerne vil have dit fokus.

Mindfulness-meditations øvelse. Formål:

Formålet med denne mindfulness-meditation er at lære at:

  • være opmærksom på din tilstand
  • være nærværende
  • give slip på alt andet end det, der sker i dig og omkring dig i nuet, uden at fordømme eller handle.

Øvelsen giver dig anledning til at lægge mærke til dine egne tanker og lære at give slip igen, så dine tanker kan komme og gå uden at vække uro, bekymring eller andet.

Husk, at du er nødt til at øve dig og ikke må forvente, at det bare virker første gang.

Du giver slip ved at styre opmærksomheden og selv bestemme, hvor du gerne vil have dit fokus.

Øvelsen step by step

  1. Sæt dig godt tilrette, luk dine øjne og hvil din krop. Indtag en stilling, hvor du føler dig stærk og værdig. Sæt dig behageligt tilrette og mærk, hvordan stolen/underlaget støtter dig.
  2. Træk den livgivende ilt helt ned i lungerne – lad ilten komme ud i hver celle i din krop, holdt vejret lidt – giv slip og pust langsomt ud.
  3. Tag en ny indånding – hold opmærksomheden på din vejrtrækning, og lad ilten give næring til dine celler, mens velværet spreder sig i din krop.
  4. Find en rytme….. rytmen i en rolig indånding og langsom udånding. Læg mærke til forskellen mellem indåndingen og udåndingen.
  5. Lad tankerne vandre. Læg mærke til, hvad du tænker, og giv slip på tankerne. Med træning bliver det let at give slip og lade en ny tanke komme frem. Lad tankerne komme og gå uden at prøve at forhindre det, uden at tage stilling – bare acceptere dem.
  6. Vend tilbage til at fokusere på din vejrtrækning og dit indre velvære. Hver gang tankerne vandrer for langt væk fra nuet, så vend tilbage til din vejrtrækning og hold din opmærksomhed på måden, du trækker vejret, og på velværet i din krop.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *