Så er jeg klar med del 3 om selvregulering. Måske har du læst med i de foregående indlæg om, at en afgørende kompetence, der styrker din generelle glæde, dit selvværd og ikke mindst øger din robusthed, er din selvregulering.

Selvregulering dækker over begreber som selvkontrol, behovsudsættelse, selvdisciplin og impulskontrol. Det kan du læse mere om i mit indlæg om selvregulering – del I og del II.

Her lovede jeg at dele min personlige historie og lidt flere øvelser med dig. Og de kommer i det her indlæg.

Jeg træner i december

Min egen personlige historie med at træne selvregulering vil jeg dele med dig. Jeg løser de opgaver jeg ikke er så pjattet med først, det kommer jeg mere ind på senere i næste indlæg. En anden ting jeg gør i forhold til det med at sige nej til ting jeg har lyst til, sker i december måned. Her bugner det med juleslik, og jeg er ret glad for slik. Så fra den 1. – 23. december spiser jeg ikke slik. Jeg har rigelig adgang til det, jeg må gerne og jeg kan også spise slik, men netop derfor lader jeg være. Det er virkelig fedt og jeg bliver så stolt af mig selv. Jeg gør det hver december måned.

 

Prøv det – bare fordi du kan

F.eks: Forestil dig, at du bliver lidt småsulten hen på eftermiddagen, og netop her bliver der sat eftermiddagskage frem på bordet. Du har vanvittig lyst til at tage et stykke kage, du må også godt tage et stykke, og du kan også taget et stykke kage, og netop derfor lader du være!

Bare fordi du kan.

 

I dét sekund er du ved at opnå noget! Du træner nemlig din selvreguleringsmuskel (og det er noget helt andet end være på slankekur, eller at du ikke må spise kage – eller hvad du nu har sat dig for)

Du er i gang med at opnå noget – nemlig en øget selvregulering.

I det sekund du har taget den beslutning, sker der nemlig noget radikalt i din hjerne. Du fyldes af en god følelse af at være et rummeligt og stærkt menneske, der netop har øget selvreguleringsmusklens kapacitet. Kagen mister herefter fuldstændig betydningen.

 

Udvælg 1 ting, du har adgang til, som du har lyst til, og afstå fra det en dag ad gangen i en uge. Husk at fejre, hver gang det lykkes. 🙂

På den måde får du det frie valg til at vælge at være disciplineret eller til at vælge ikke at være det. Så du kan sige ja tak når du vælger det, og nej tak i andre situationer, hvor du ønsker dette. Du kan med andre ord sige fra – bare fordi du kan.

 

Bemærk din glæde det giver dig, at du siger nej bare fordi du kan.

 

I næste indlæg om selvregulering vil jeg komme ind på det næste skridt, som er det med at løse opgaver, som du har mindst lyst til, hvordan det kan give dig dobbelt bonus.

 

Mange hilsner fra Tina.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *