Når jeg siger selvregulering – hvad tænker du så det indeholder? Selvregulering dækker over din evne til at styre dine umiddelbare impulser, og til at udsætte et behov (f.eks. vente med at lidt med at drikke et glas vin, spise et stykke chokolade eller andet du har glædet dig til at nyde).

Selvregulering dækker samtidig også over din selvkontrol (altså din indre kontrol af tanker og følelser) samt din selvdisciplin (f.eks. gøre dét du sætter dig for, modstå ting du har besluttet af afstå fra).

Selvregulering er som en muskel, der kan trænes. Så du kan bruge evnen i situationer, hvor det er gavnligt for dig.

Undersøgelser viser at selvregulering har indflydelse på robusthed, din generelle glæde, selvtillid, stressresiliens og en række andre parametre. Selvregulering kan også bruges til at styre udenom slik og kager, bare fordi du kan. Så er du i gang med en livsstilsomlægning, kan selvreguleringen hjælpe dig godt på vej. Der er altså mange gode grunde til at træne din selvregulering.

Der er mange muligheder og måder at træne din selvregulering på. Det er forskelligt fra person til person, hvad der lige er det rette at gøre. Det kommer blandt andet an på hvad det er for område du gerne vil styrke i dit liv, og selvfølgelig også om, hvordan du er som person, for der er forskellige indgangsvinkler at gribe det an på.

I mit næste indlæg vil jeg komme med forslag til øvelser, og du er velkommen til at læse med. Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til mig på 60542274, eller sende mig en mail på mail@tncoaching.dk – hvis du har spørgsmål eller vil høre mere om emnet.

Mange hilsner fra Tina. 🙂

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *